ÅBY DRAGONS

A.K.A AFFE VS WALLE

Har alla andra blivit sämre?

Kategori:

Ja då var det snart dags för nedsläpp säsongen 18/19 för världens vackraste hockeylag. Från början när den här bloggen blev till så var tanken att det var två skribenter. Sedan instragram uppfanns har en av dessa skrivbenter tackat för sig vilket har resulterat i att två pontiella inlägg per år har reducerats till max ett.
 
Nog om detta.
 
Som vanligt inför säsongen så blir jag allt för sugen alldeles för tidigt. Min impulskontroll är - för att inte säga obefintlig - svag. Marshmallowtestet hade inte gått så bra för mig således (https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ).
 
Nog om detta också.
 
Som sagt ny säsong. Hur ser det ut på silly season fronten undrar ni. Detta är ju ett stående inslag i årets enda inlägg. Förra året rapporterade jag om tre nyförvärv. Ival, Sebbe och Joel. Ivdal och Sebbe kom ju inte redan från start och stärkte upp en redan stark backbesättning. Joel kom in mot slutet av säsongen då fick han med sig Jeppe och även Henrik (Gotland kallad). Av dessa verkar det som om Henrik är den enda som kommer att bli ordinarie och vara med och spela matcher. Men vem vet, kanske får någon av de andra herrarna igång suget. Men i övrigt ser det skralt ut gällande nyförvärv. Med detta sagt så tror jag ändå att vi kommer vara över 20 spelare på en mängd träningar detta året. Varför tror jag det? Jo, det känns som att vår kärna som länge har bestått av12-14 spelare har utökats och i dagsläget består av 16-18 spelare. Lägg där till utökat antal spelare i den perifera kärna och voila över 20 spelare per träning.
 
Jag har även gjort en början till en analys när jag varit inne och titta på vår serie bakåt i tiden. Det finns statisik från säsongen 12/13. Det året var det en rak serie med 18 lag. Här kom vi fyra och var inte långt ifrån att vinna serien. Säsongen 13/14 var det två serier om åtta lag och vi kom fyra i vår utan att gå till slutspel.
Säsongen 14/15 kom vi femma av åtta lag. Detta gjorde att vi inte fick vara med i Div 4 a kommande säsongen när seriesystmet gjordes om.
15/16.Gick vi obesegrade genom div 4 b med en målskillnad på +75
Säsongen 16/17 vann vi div 4 A men förlorade i semifinalen.
Säsongen 17/18 kom vi två i serien men vann slutspelet.
 
Vad vill jag få ut av detta? Jo, vi har genomgått en rebuild utan att någon har pratat om det eller någon egentligen lagt märke till det. Eller lurigt drag från styrelsen. Vi tar ett mellan år i div 4 b för att få självförtroende och sedan öser vi bara på. Ofta när vi pratar om historiska Åby så pratar vi om hur bra vi va för 10 år sedan när vi tampades med Ramberget (innan de gick up i trean). Sedan dess har egentligen den allmänna uppfattningen varit att vi har blivit sämre (läs äldre med 10 år). Vi har fått in ytterst får nyförvärv som sänkt åldern. Och ändå står vi där vi står idag. Som regerande mästare. Så frågan lyder. Har alla andra blivit sämre?
 
Hur som helst. Söndagen den 26/8 går vi på is och det ska bli hur kul som helst i år igen. Jag har för mig själv snickrat ihop lite linor som jag tror skulle passa bra ihop. Hur dessa ska formeras i vita/röda låter jag vara osagt i dagsläget. Kanske ska vi prova lite olika. Sedan kommer ju spelare alltid att vara borta så allt kan tas med en nypa salt, men jag tror att det hade varit jämna femmor som hade spelat helt olika hockey dessutom.
 
 
Lina 1 (kallad Füren)
Ubbe
Lönnberg
Ivar
Walrot
Direktörn
 
Extra: Olle
 
Vad ska vi säga om denna då. Ett välinspelat backpar. Och mycket kreativitet fram åt.Hade varit spännande att se Direktörn i en liten annan miljö,
 
Lina 2 (Värmland med Delborg)
Haag
Ivdal
Malkin
Delborg
Pelle
Morgan
 
Extra: Olle
 
Fyra forwards tänker ni. Ja, där av namnet på femman. Värmlänningarna kör ihop vilket vi sett tidigare har varit en sjukt jobbig femma att möta. Men Malkin har ju en närvaro som gränsar till vissas smärttrösklar därför måste detta stärkas upp. Då detta kommer vara en sjukt hårt jobbande lina så slänger vi in Delborg som utöver de tre värmlänningarna är den som jobbar hårdast bland forwards. Tuff lina
 
Lina 3 (Trio me bumba)
Sebbe Salo
Håkan
Karto
Gotland
Mats
 
Extra: Olle
 
Oj vad jag tycker denna lina kan bli spännande. Karto har levt en klingflckande tillvaro med olika centrar och postioner hela tiden. Att få Henke på plats tror jag kan lyfta den forna poängsprutan mycket. Med sig får han också sin dryckesbroder (olycksbroder) Mats.
 
Lina 4 (100 +)
Bring
Hansson
Bodin
Walle
Schönander
 
Ja, vad ska man säga om detta. Tungt. Bring sticker ut som en fjäderviktare. Ska bli spännande om det är någon av de övriga som är i bättre form än förra säsongen.
 
Extra: Olle
 
Som ni ser är Olle inlagd som extra spelare i alla linor. Han kommer att fylla de tomrum som garanterar uppstår under en säsong.
 
Sedan har vi en rad extraspelare:
 
Backar
Joel
Jesper
Jens
Lindstrand
Sundberg
Jävert
 
Tyvärr är alla dessa extraspelare. Lite lyxigt att ha extraspelare i div 2 klass.
 
Forwards
GM
Södermark
 
Dessa får placeras in där det finns utrymme eller var med som en 5 ytterforward.
 
Sedan har vi ju såklart våra eminenta målvakter som dyker upp så fort de inte är skadade. 
 
Vad tror ni om detta? Kan bli roliga träningar framöver om ni frågar mig.
 
Som vanligt är min copy på semester när dessa inlägg skrivs så jag ber om ursäkt för eventuella stav - eller meningsbyggnadsfel.
 
//Walle
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: