ÅBY DRAGONS

A.K.A AFFE VS WALLE

Iskall under silly season

Kategori: Inför

Goddag kära läsare (detta ser ut som om jag talar till läsare i plural, men det är du min enda läsare jag menar).
 
Rubriken ovan kan ju tydas på två sätt. Jag var iskall under silly season det vill säga jag har knappt lyckats värva något alls. Detta är en sanning, med lite modifikation. Det går också att tolka att jag med is i mina ådror likt Ice Man i Top Gun bara helt struntat i att värva för att Guldlaget från i fjol ska få ytterligare en chans. Detta är också en sanning, även den med modifikation. Låt mig förklara.
 
Förra året eller egentligen förr-förra var ett hektiskt år då vi i princip fick in hela "bäcken femman" med Staffan, Slätt, Myran, Erik och Floddan vilket alla har varit en central del av vårt lagbygge under fjolårets guldmakande. Året innan de när de egentiligen kom blev ju förstörd av corona. I år har det varit lite lugnare på värvningsfronten. Vi är ju dock alltid på jakt efter heta nyförvär och jag hade nog också missförstått en av nämnad Bäckenspelare när denna sa att han hade två eller tre gubbar på gång. De var nog på gång i en något bildlig mening att de inte stod helt still i livet, för till Åby verkar de inte komma, i alla fall inte till denna säsong. I övrigt då? Anton Axelsson har ryktats in, vi får se hur det blir med det. Mikael Johansson har jag försökt värva, vi får se hur det blir med det, Ludde Rantanen har tackat nej. En back med fina meriter har kontakta oss via mail (beröm för rätt kanal). Jag har visat vårt intresse men inte fått någon respons efter detta så även här får vi se. I övrigt är det kallt.
 
Men, och detta är ett ganska stort men. Vi har en mängd spelare i laget av hög kaliber som av olika anledningar inte gjorde så många matcher under fjolåret. Nedan tänkte jag lista dessa och ge en fingervisning av hur stor chans jag tror det är att vi får se mer av dem i år, både på isen och i poängprotokollet. Jag använder mig här av en tiogradig skala där 1 är "inte sannolikt att få ser mer av" och 10 är "väldigt sannolikt att få se mer av"
 
Ubbe:
Vår kapten och trots många kvalificerade nyförvärv i princip alltid bäst på plan. Det är smått otroligt när man tänker på det hur bra han är år efter år. Har dragit med skador men verkar nu vara återställd. Vi får hoppas att han inte drar på sig något mer. Med det som enda brasklapp sätter jag en 8,5 på honom.
 
Floddan:
Barn nummer två har blivit äldre och det borde vara lättare att komma ifrån. Floddan gjorde en del matcher och poäng, men om han kan vara med mer konternuerligt så borde han kunna hota i poängligasegern. Hur troligt är då detta. Jag sätter en 5 på Floddan, jag hoppas på mer, men känns lite osäkert.
 
Sebbe:
Gjorde några matcher förra året och petade in 11 poäng tillslut. Men "MR 20+20 vem jag än spelar med" har mer i sig. Kommmer han få ut detta i år? Jag är osäker. Sätter en 4 på Sebbe och hoppas att han överraskar.
 
Älgen:
Vann poängligan säsong 19/20 bara tre poäng bakom det Erik vann på i år. Tränat och matchat spordiskt under denna säsong. Chansen att han spelar mer i år sätter jag till en 2. Denna låga siffra är för att han verkar ha gått under jorden vilket gör det svårt att spela hockey. Att det inte är en 1 bygger mest på att han inte var med så mycket förra året och det borde kunna bli mer om vi hittar honom.
 
Hjärtat:
Å vad jag hade velat sätta en 10 här. Hjärtat är en fröjd i omklädningsrummet och kan spela med vilka spelare som helst och vilken postion som helst. Han har sagt att han tror på en bättre närvaro i år, men jag är osäker. Sätter en 3 på honom.
 
Walroth:
Problem med imunförsvar och kroppskomposition i fjol. Han är bra ur form och ruggigt bra i form. Jag tror vi kan få se mer av honom i år. Sätter en 7.
 
J. Wikner:
Spelade en match i fjol. John är lite lurig. Tränar varje gång men verkar vara lite svårflörtad till matcher. Skulle han börja spela mer skulle laget blir bättre och massa poäng såklart regna in. Chans till detta, 2. Tror tyvärr inte vi får se honom i matcher regelbundet.
 
Halling:
0. Han lär inte göra några matcher med oss vilket är synd och skam för det är en väldigt fin hockeyspelare.
 
Här kan ni se poängligan från säsongen 19/20:


Poängtopp:

Älgen 14p (7+7)

Wahlrot 13p (5+8)

Walle 13p (4+9)

Sebbe 12p (5+7)

Hjärtat 12p (4+8)

Ubbe 11p (3+8) 


Som ni ser spelade de flesta av spelarna i toppen bara sporadisk med matcher i fjol. Skulle dessa komma igång igen så är det fina "nyförvärv". Alla på listan har ca 10-15 poäng i sig under en säsong. Hur många lag kan stoltsera med det på läktaren?

Sedan till de lite mer dystra. 2012  skrev jag ett inlägg som hette kärnkraftsverker och el Corazon. En av de omskrivna var David Haag som nu tyvärr har lagt skridskorna på hyllan (för denna gång). Jag älskar Haag och vad ha ger på och utanför isen. Tyvärr är han väldigt veril vilket gör att vi inte får se honom något mer på ett tag. Trist, men tack för allt Don!
 
En annan spelare som har lagt skridskorna på hyllan är Direktörn, Han har varit i laget så länge jag kan minnas och är en riktigt go gubbe som gör spelare omrking sig bättre. Här är det en skada som sätter stopp, men det verkar som om vi kommer få njuta av hans närvaro i hallen på andra sätt i år vilket känns lovande.
 
Om vi pratar tappade poäng så måste vi också nämna Södden som går och blir extraspelare i år. Hade sin kanske bästa säsong i livet förra året, men även här är det familjen som sätter käppar i hjulet.
 
En orolig bubblare i sammanhanget är Bring. Läkarna säger att han nog kanske inte ska spela hockey, vi får se vad Bring säger om det!
 
Tack för titten
 
//Walle
 

Kommentera inlägget här: